söndag 3 oktober 2010

Äventyrlig körutflykt

















För två helger sedan var det dags för 6v Hästkörarkurs att göra sin körutflykt till Dammkojan.
3 st körande ekipage och ett ridande gav sig av vid 13.00 tiden på Fredag.
Det var våra hingstar som gick i par, 2 st grannar med sina hästar och en elev som red med på egen häst.
Jag fick snällt stanna hemma och fixa i ordning, för att senare åka upp med fullastad bil och hästtransport till Dammkojan. Fattar inte vad de skulle med alla saker till, med tanke på packningen hade de kunnat göra en månadslång semestertripp..... vilket jag självklart upplyste dem om.
Kvällen innan hade Håkan & Lasse varit upp och gjort i ordning fina hagar till de tre övernattande hästarna. Våra hingstar stoppade jag in i transporten och tog hem, för att köra upp dem igen nästa morgon när herrskapet i kojan behagat vakna och ville bege sig hemåt.

Det var ett glatt gäng som kom körande, en regnskur hade inte påverkat deras humör negativt.
Vi hjälptes åt att lyfta ur all packning, jag lastade hästarna och åkte hem.
Perfect in time... när jag stängde av bilen hemma, kom goaste, bästa vännen Carro och hennes dotter från Uppsala.
In med hästar, fixa det som skulle göras, välkomstkramar, skratt och högt tempo som vanligt.
Snabbt in och byta om, upp igen till gänget i Dammkojan, vilka under tiden fått ordning på alla grejer, druckit någon öl och tänt grillen.

Nu var det Kolbulle dags!!!

30 kolbullar, ett par öl och någon whiskey (som min Pappa så snällt kom och bjöd på) senare var stämningen på topp.
Det blev många glada skratt och så självklart Nordsvenska hästen framförd av Hasse (sufflerad utav mig). Första gången lite trevande och försiktigt..... känner min make, så ca 1 1/2 timma senare bad vi om repris..... han är faktiskt rätt duktig att sjunga när han vill......

Härliga, tålmodiga elever och trevliga grannar fick lyssna på många gamla minnen från Uppsalatiden och våra körningar med spannet...., jag även annat från tiden Carro både var elev och jobbade hos oss.....
Efter ett tag kändes det som att käkarna skulle låsa sig i skrattande läge och magen värkte.

Verkligen en underbar kväll i trevliga vänners samvaro!

Vid 21.00 var regnet det som fick oss att bryta upp.
De övernattande kollade till hästarna, skrev eldjour lista och gick in i kojan.
Jag Carro, Tilde och Karola åkte hem till oss, nattade djuren och fortsatte kvällen i TV soffan, pratande minnen, lekande på Youtube och FB.

05.30 ringde väckaren på Lördag morgon, upp och utfodra både hästar och hundar, samt fixa lite andra morgonsysslor.
06.15 ringde telefonen, det var yngste sonen som övernattat uppe i Kojan... "God morgon Mamma... de här dj**la hästarna har sprungit hem!"
Eftersom jag vet att han har sinne för humor bad jag att få prata med Hasse.... mycket riktigt, hagarna trasiga och tomma.
Den ena hästen stod hemma på gården där han bor, de andra två fick jag åka och leta. De stod snällt utanför grannens hus, där den andra hästen bor.
Fodrade och instängda lämnade jag dem, tog tomma hästtransporten och hämtade grejer och människor från skogen.

Lite funderingar på varför de hade rymt, eftersom de alla är lugna trygga individer.... ingen bra förklaring då.... men däremot senare under dagen.

Bara några hundra meter därifrån var det björnspår och färsk björnskit!
Hästarna ursäktade....

Nåja, ingen skada skedd, så efter lunch skjutsade jag upp elever och våra hästar, så de fick köra vagnen tillbaka.
Trots allt var det en lyckad tripp och trevlig helg, som fortsatte med praktisk inkörning hemma på gården.
Eleverna skrattade och tyckte det var bra att de fick vara med när allt inte riktigt blir som planerat, eller går som det ska......

















Tack för en trevlig och händelserik helg alla delaktiga.

Soliga höstkramar // Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar