lördag 24 juli 2010

Handlingkursen i ord

Efter mycket påtryckningar om att jag ska skriva något om kursen i handling förra veckan så får jag väl göra ett försök.

(Efter att ha läst igenom vad jag skrivit här nedanför, så inser jag att ni som vill läsa något lite mer vettigt klickar HÄR! och läser vad jag skrev efter 2009 års kurs istället. Det stämmer fortfarande och är betydligt mer sammanhängande och målande)

Förra helgen var det så åter dags för den årliga kursen i handling för Gerard O'Shea på Kägelvallen i Åsmon.
Jag var med för tredje året i rad! Trögfattad.....? Kanske det.....
Men andra anledningar till att jag åker år efter år är, att för det första är det en riktig inspirations kick och spark i baken, dessutom har jag olika hundar som jag behöver hjälp med vilket är otroligt utvecklande, då det är nya saker att träna varje gång. Sedan är det jättetrevligt att träffa alla deltagarna och man lär känna nya människor hela tiden.
Och som pricken över i så är Gerard en otroligt duktig instruktör med sund filosofi och enormt engagemang.
Dessutom vet jag som själv har elever, att man kommer ihåg och kan omvandla ca 10 % av all information till praktik efter att ha hört det endast en gång.
Förhoppningsvis så utvecklas man under ett år och får nya referenser och erfarenheter vilket gör att man uppfattar nyanser och kan omsätta det till olika individers behov.
Men nu var det inte min syn på inlärning som jag skulle skriva om utan kursen i sig.

Personligen så kände jag mig efter 2 dagar som om jag åkt i en torktumlare på 1600 varv, i vilken det hela tiden ekade
" Action, reaktion, Klappa på rumpan och GÅÅÅ!, Hundens namn och VÄÄÄND!, Motivation FÖRE koreografi, HOPP, HOPP, Flicker, Klicker, Vänd runt och ställ upp... 1.2.3.4.5, Luuuugn , DET ÄR INGEN SÖNDAGSPROMENAD!!!!, Catch the moment, To wide in front, Brraaaa, Stryk över kroppen, ENERGIIII!, Watch, watch, watch, ATTITYD!, Signal, INTE SÅ!, Någon som har en HEL köttbulle, Time out, GÖR NÅGOT!!! To tight in back, TIMING, Domarfönster, Kasta fånga, BUUUSA!, Kontakt, ENGAGERA ER! Titta mot domaren, Wait, wait, wait, wait, wait, wait, DON'T BE LATE!, Typiskt Norrlänning, Suck..., OK, Listen, UNDERSTAND...? Förväntan....förväntan....förväntan...förvä...

Inte undra på att jag haft huvudvärk och sömnstörningar i en veckas tid.

Jag hade med mig Kaakao vilken jag ansåg jag behövde mest hjälp med.
Konstigt tyckte många eftersom hon är visad i år och har tagit både Svenskt och Norskt Championat på endast 5 utställningar.
Hon har varit jättetrevlig att visa och fungerat bra i ringen, men hon saknar den förväntansfulla attityden, vilket verkligen krävs när hon ska ställas i Finland i mycket bra konkurrens.
Gerard började Lördag morgon med att tala om vikten att träna motivation före koreografi!!!!!
Shit, shit, shit tänkte jag och hade lika gärna kunnat åka hem på en gång, eller sjunkit genom golvet.
Har jag hört det förut? Absolut!
Kommer jag ihåg det? Absolut!
Har jag gjort det? NOT!
Jag har självklart en förklaring till varför, men efter helgens kurs så har den liksom fallit platt till marken och känns inte hållbar längre.

Längtade både en, två och tre gånger efter Roope under kursen, en fantastisk hund att visa, med så mycket attityd att även Gerard borde vara nöjd......... kanske....?
Men nu var jag där för att få hjälp, så jag fortsatte med Kaakao.
Fick många bra tips och råd om hur man ökar motivationen och förväntan, vilka jag tar med mig och verkligen tänker träna på.
Alltså inte bara sitta och nicka och hålla med under kursen utan TRÄNA HEMMA!!!

På Söndag eftermiddag var min hjärna i spinn, koncentration och fokus obefintligt + att motivation kunde jag inte ens stava till.
Huvudet var fullt av funderingar.
Hur ska jag praktiskt hinna med allt jag vill med hundarna i vardagen?

Vilken hund behöver vad? Vad måste jag förändra? Vilka hundar ska jag ställa ut? Hur många hundar ska jag ha? Vilka valpar ska behållas? VAD HAR JAG FÖR MÅL? osv, osv
Nu efter en vecka har jag börjat se en lösning på mina frågor, vilket kommer att medföra en del förändringar.

I alla fall så valde jag att inte ta ut Kaakao sista passet utan istället ta med kameran och fota de andra.
Ett val som jag verkligen inte ångrar!!!!
Att lugnt utan hund kunna lyssna på vad Gerard sa och se de andra ekipagen gav otroligt mycket.
Att sitta med utan att vara aktiv är något jag rekommenderar alla att göra någon gång.

Nu gäller det bara att orka hålla inspirationen och motivationen vid liv och fortsätta träna , träna, träna. Hundarna ger hela tiden så mycket positiv respons tillbaka, vilket ger ett sug efter mer.
Men jag vet också att det ibland känns tungt att vara ensam, att man stöter på problem som tåls att fundera på och att det skulle kännas skönt både med ett bollplank att rådfråga, samt några andra att träna tillsammans med.
Men det är inget att sitta och gräma sig över, utan vill man något så får man väl ta tag i saken och göra något åt det.

Det var i alla fall en jättebra kurs som ger så mycket mer än bara utställningsträning.
Jag rekommenderar alla att gå den och hoppas att det blir en till nästa år igen.
Men är jag med då också blir jag väl idiotförklarad.

Ta vara på sommaren och njut av solen // Madde

2 kommentarer:

  1. Tack för många glada skratt! Vi kände igen kursen mycket väl i din kursiva "mind stream-svada"^^

    Hoppas vi ses nästa år - för, ja, jag är väl inte klok jag heller som gärna vill försöka igen.
    Fjärde gången gillt?!

    Varje år har varit otroligt utvecklande och bra för de ekipage som deltagit, och det faktum att flera kommer tillbaka år efter år tolkar vi alla inblandade som att arrangemanget verkligen håller den höga kvalitet vi eftersträvar.

    Kram och voff från oss på HUNDraelvan!

    Åsa, Göran och Nova

    SvaraRadera
  2. Det var många av TB ägarna som skulle komma igen nästa år och försöka få med fler deltagare.
    En önskan från dem var att vi skulle bo kvar och grilla och umgås på Lördag kväll.
    Vem vet kanske det blir en fjärde gång ;o)
    Men gillt ???? Ha ha ha

    SvaraRadera