torsdag 15 juli 2010

Sommarben, solkysst hud, ett uns dåligt samvete & handlerkurs.

Sommarbenen står främst våra barn för.
De är skrubbsåriga mygg & broms bitna och blåaktiga i tonen, precis som det ska vara om man bor på landet och är aktiv med andra ord.
Mina ben är mest blå eftersom jag aldrig lär mig höjden på hundhagarnas grindar..... till det har jag ett och annat hack av en tandstensskrapa också..... skickligt.... njaa... alla i min omgivning tycker inte det.

Jag njuter i fulla drag av solen även om jag inte har tid att ligga ner och "pressa", därav enbart solkysst nyans på min hud.
Annat är det med stackars maken.... där kommer unset av dåligt samvete......

För tre dagar sedan när solen gassade som bäst skulle vi sätta upp skyddsnät på ena kortsidan av fotbollsplanen ett jobb som tog ca 3 1/2 timmar.
Till saken hör att min äkta hälft lever efter devisen att värmen ska stängas ute med kläder. Vilket gör att hans sommardress innefattar långbyxor (gärna jeans) tjock långärmad bomullsskjorta (vid +25 grader kavlas ärmarna upp till armbågen och översta knappen öppnas) samt tjocka, långa strumpor och Blundstone skor.

Eftersom jag är en soldyrkare av rang och gärna har så lite som möjligt på mig brukar jag tjata somrarna i ända på att han ska klä av sig, bl.a. med motivationen att det ser fräscht ut med solbränd kropp. Sist jag lyckades var för 16 år sedan, med påföljden att både han och vår dåvarande hästskötare brände upp sig totalt.... oooops... inte bra.
I alla fall så fortsatte mitt eviga gnat även denna soliga dag och efter lite mutter så åkte kläderna av..... tyvärr i 3 1/2 timma mellan kl 11.00 - 14.30..... Man kan inte riktigt säga att hans rygg blev solkysst.... det ser mer ut som om solen tränat på att göra sugmärken.... aj,aj,aj.... resultatet blev feber på kvällen, sidoläge sedan dess på nätterna OCH kläder på.
Undrar just hur många år det går till nästa gång han provar.

Jag måste erkänna att samvetet gjorde sig påmint..... sorry.....

I helgen är det handlerkurs i Åsmon, något jag verkligen ser fram mot då det brukar vara en energikick som håller i sig länge.
Det kommer ett helt gäng TB dit, då jag har 5 valpköpare anmälda varav en tar med sig två hundar. Själv kommer jag att alternera mellan tre hundar då både Affe, Kaakao och Tia behöver ringträning i grupp.
Jag vet att min mamma verkligen ser fram mot detta (ironi) hon har tagit med sig en väninna som också har valp från mig som moraliskt stöd. Förstår inte varför det inte duger med mig......
Vi får väl hoppas att Gerard är snäll mot de väna damerna......
Jag har gått 2 kurser tidigare och någon taktisk gentleman kan man väl inte beskylla honom för att vara, utan mer som ett ärligt knippe energi. Men det behöver jag ju inte informera min mor om innan.
Min mamma är dessutom helt handikappad vad gäller data, så att hon ska läsa detta är rätt långsökt såvida inte min mycket retsamma far lyckas få syn på det och visa henne.

Nä nu ska jag sluta skriva en massa strunt och ta fram dammtrasan istället.
Ha det så bra i värmen mina vänner. Sola med måtta annars kan det gå illa. // Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar