söndag 8 augusti 2010

Topp & flopp

Tillbaka igen efter ett par innehållsrika veckor, då jag inte gjort annat ute i cyberrymden än kommenterat och lagt ut bilder på Facebook.

De gångna veckorna har vi haft besök av svärfar & Marja, Hasses äldre barn med respektive och dessutom har vi en av mina goa kompisars äldsta dotter från Island här på praktik.
Som mest var vi 12 pers + pojkarnas kompisar i huset massor med dagar.
Jättemysigt!

I övrigt kör vi hästarna, jobbar med inkörningshästarna och fixar med hundarna.
Bl.a är jag med på en valpkurs med Nisse en gång i veckan i Sollefteå.
Har bestämt mig för att sälja "Nisse", har hans lika snygga helbror i Sollefteå, vilken jag får använda till mina tikar :)
Har även intressent från Norge på Beyla (som skulle behållas som avelstik), om allt blir som tänkt så säljer jag henne dit, där hon kommer att tränas till agility.
Brave bor för tillfället hos mina föräldrar, men kommer att flytta till ny ägare i början på veckan. Honom säljer jag med bibehållen avelsrätt, då han stam är intressant och jag gärna vill använda honom i framtiden.
Förutom det så är Neve såld till en av mina valpköpare, hon är parad med Kalle och förhoppningsvis dräktig.
Som jag skrev efter handlerkursen så började jag se en lösning på mina funderingar och det här är en del av mina beslut.
Sen får vi se vad jag hittar på framöver, jag har planer, men man vet aldrig.....

Utställningarna som är kvar för i år, är Eckerö, ev Oslo och så internationella i Sundsvall.

Igår deltog vi med Certino 1956 på Norrskogs skogsdag i Birsta, ett trevligt arrangemang !
Förundras ofta över vilken fantastisk häst Certino är, intelligent, spjuveraktig, känslig, tvärsäker och alltid fungerande när det gäller!!!!

I dag var det utställning i Svenstavik, snacka om topp & flopp!!!

Topp var Brashill Garantia som tog hem Cert, Cacib och Bir med lysande kritik.

Flopp var Billowhiz Blue Diamond "Daim", vilken jag kallt räknade med skulle ta 3:e certet och bli champion!
Hon fick en 2:a, bl.a med omdömet -för energisk i ringen-
Hur var det nu???? Motivation före koreografi ????? hmmmmm ;)

Hon betedde sig i alla fall som en "mupp", iofs en mycket charmig och glad sådan, men ändå!
Stod som en staty (förutom svansen som går som en propeller), fullt fokus på min hand, med härlig attityd (ja charmig i alla fall), ser ut som om det är störtkul att vara i ringen.
Men sedan KATASTROF!!!
Nog för att jag har hästar som min specialitet, men jag lär inte mina hundar piaff, passage, spansk skritt, och hackney lyft.....
Kan ju tala om att Daim hade hela registret i dag :(
Trava visste hon inte hur man gjorde, (inte galoppera heller för den delen) utan visade upp det mest gräsliga frambens "paddling" man kan tänka sig, visserligen med mycket väl undersatt bakdel.
Men återigen, det var inte GP dressyr!
Försökte lugna den lilla damen vilket resulterade i tempominskning och piaff med raka höga frambenslyft och trampande bakben på stället (fortfarande med ivrigt viftande svans)...... SUCK...
Nytt försök att öka blev en 9:a på passage, provade öka tempot ytterligare = ökad passage.
Minska igen = perfekt uppställd.....! :0/
Väl där gjorde inte jag saken bättre genom att bli full i skratt åt hela situationen, vilket peppade henne till ytterligare uppvisning...... =0)

Nu är det ju så, att jag kryddar det jag skriver med målande beskrivning av hur det kändes, men tyvärr så var det nog så illa :0(
Hon hade i alla fall en härlig attityd och motivation, sen att cellerna inte riktigt kopplade och att min lilla freestyle pärla showade och visade upp sig som den glada, goa individ hon är får man väl skratta åt.
Det hela beror nog mest på den som håller i kopplet, än hunden i sig. Vi tränar vidare.

MEN!!!! Hennes motivation var det inget fel på ;0))...... eller.... ????

Kram till er alla // Madde

1 kommentar:

  1. Daim lyder som en perfekt hund, spør du meg :-D
    Glede og engasjement!

    SvaraRadera