tisdag 11 januari 2011

Allt man kan önska sig...

.... känns det som jag "fått".
Som uppfödare tittar man både ofta och gärna på linjer, gör provparningar på nätet, planerar för kommande generationer i flera led och även för bra egenuppfödda kombinationer i framtiden.
En av mina önskekombinationer såg ut så här:

http://jalostus.kennelliitto.fi/frmSukutaulu.aspx?RekNoI=FIN44538/06&ReknoE=FIN18015/05

Eftersom jag gärna följer min intuition och inte är rädd för att få ett nej, så kontaktade jag ägarna och frågade om möjligheten att få köpa dessa båda stjärnor :)
Så den 1 November i fjol, blev jag stolt och lycklig ägare till både:

C.I.B POHJ MVA, FIN MVA, DK MVA, SE MVA LV MVA, EE MVA, NO MVA, LT MVA, RU MVA, BY MVA, RO MVA, RO GR MVA, V-05, JV-05, EUJV-06, SEV-07, RKFV LTV-07LVV-08, MEEV-09, ABDSG09 BALTV-10
JYVÄMÄEN URUCUM "Urumuru" (bild kommer senare) Och


C.I.B POHJ MVA, FIN MVA, SE MVA, NO MVA, EE MVA, LT MVA, CZ MVA, SI MVA, MV-09, BALTJV-07, EUJV-07, PMV-07, LTV-09, RKFV-09 SIV-10
JYVÄMÄEN KAKA (bild kommer senare)

Jag parade dem så fort "Urumuru" löpte och väntar nu valpar vilken dag som helst!!
Men som sagt så finns det inga garantier att valparna blir stjärnor, bara för att båda föräldrarna är utstående.
Men det är ju en del i att det är så roligt att vara uppfödare... planeringen, förväntan och sen se resultaten..... och... att man kan inte förutsäga allt.

Men ibland önskar jag att jag kunde viska en beställning under parningen..... för tillfället skulle jag vilja ha 95% tikvalpar!!
De flesta av valpintressenterna vill ha tikar, varför???.... Hittar inget bra svar på det faktiskt.

Personligen, så tycker jag, att om man inte tänker avla, och bara är ute efter en trevlig sällskapshund, eller tävlingskamrat i någon gren, så är en hane minst lika bra, om inte lättare t.o.m många gånger.

Men nu går det ju inte att beställa kön, färg och svanslängd TACK OCH LOV!! Utan man får ta det som kommer och vara glad över att alla är pigga och friska.

När jag ändå var i hundköpartagen, så passade jag på att köpa ytterligare en hane :P

FI MVA BY MVA BYV-09 JYVÄMÄEN XTREMISTA "Ässä" (bild kommer senare)

Jag har planerat att använda honom till några kullar inom kort.

"Ässä" är en hane med mycket trevligt temprament och sätt, vilken han även lämnar till sina avkommor. Vilka tikar som paras med honom är inte 100% bestämt än, men Sidbäck Athena "Zindy" är i alla fall en av dem.
"Ässä" bor här hemma nu, men kommer att flytta till fodervärd i slutet av Januari.

Bilder på de nya hundarna kommer inom kort.

Jag kommer även att försöka hinna lägga ut lite nya bilder på Adjektivkullen senare i kväll.

Soliga vinterhälsningar// Madde

2 kommentarer:

  1. Jag tror att det är för att "folk" har så svårt att tänka sig att kastrera hanhundar och därmed blir tikar "lättare". Jag har kommit att bli väldigt för att kastrera sällskapshunder.
    Säger hon som just parat sin egen och därmed snart tillhör "klubben" (om man nu platsar med bara EN hund, hur många har du?)

    SvaraRadera
  2. Du har nog rätt där.
    Jag förespråkar kastration av framförallt hanhundar som inte ska användas i avel eller till tävling. Tyvärr är det ff förbjudet i Sverige att tävla med kastrat i de flesta grenar :( Tänk om det vore så med hästar också.... vilka problem vi skulle ha!!
    Dessutom blir det ju ett lugnare liv för hunden när den slipper känna frustrationen av hormonpåslagen utan att få para. Delar av befolkningen förstår detta bättre än andra och jag tror att det kommer att ändras attityd inom kort. Det är rätt många artiklar som handlar om ämnet nu :)
    Antalet hundar hemma för tillfället är 7 vuxna Terrier, 1 Hamilton, 1 Jaktlabbe, samt 6 valpar.
    Hur många hundar jag äger får jag återkomma om, då jag måste räkna efter först ;)
    Hoppas allt är bra med dig och att vi kan höras på telefon framöver. Kramar <3

    SvaraRadera