torsdag 27 maj 2010

27 Maj 2000

För 10 år sedan gifte vi oss i Helgums kyrka.
Kimmo var 1 1/2 år, och jag gravid i 5:e månaden med Niilas.

Det är sådana här dagar som får mig att fundera över vad som hänt de senaste 10 åren.
Eftersom mina "hållpunkter" oftast härrör till djuren och barnen, så vandrade mina tankar så här i morse.

För 10 år sedan i bodde vi i Ypäjä Finland, jobbade på Ypäjä Hevosopisto, "gamla" hingstspannet fanns fortfarande, vi hade två fölston och några halvblod.
Nu är ALLA de gamla borta och nya stjärnor står i stallet.
Vi hade två Siberian Huskey och 2 katter, vilka inte heller finns i dag.
Kimmo var hos världens bästa dagmamma - Sirpa och Niilas alltså 5 månader på väg i min mage.
Vad visste jag väl då om vad som skulle hända under de kommande 10 åren......, det är rätt intressant att tänka tillbaka på vad mycket mer man kan i dag jämfört
med då, vilket automatiskt leder in tanken på framtiden.
Hur kommer det att se ut om 10 år?

Jag kommer med glädje och intresse fortsätta fylla på mitt medvetande med nya kunskaper och
erfarenheter och dra lärdom både av framgångar och misstag.
Dessutom lär jag även i framtiden starta galna projekt och komma på ideer som får min make att sucka :D

Vad har då hänt under de senaste 10 åren?

2000: 27 Oktober föddes vårt andra barn Niilas.
Morfar dog.
2001: "Roffe" begravs
Farmor dog.
2002: Köpte Varjakan Juho från Hevosopisto.
2003: Flyttade från Ypäjä Finland till Mädan i Nordingrå.
Annika fyllde 18.
2004: Ultus, Vika & Imma begravs.
Tiger RS 457 blir godkänd.
Mamma fyllde 60
Annika tar studenten.
2005: Kimmo börjar i 1:a klass.
Iktus 1786 & Manne 1836 begravs.
Vi köper Certino 1956
Henrik fyllde 18

2006: Flyttar från Mädan Nordingrå till Husnäs Helgum.
Henrik tar studenten och får fast jobb som elektriker.
Pappa fyllde 60
2007: Niilas börjar i 1:a klass.
Vi köper Myromsli Svensken 1967
Hasse fyllde 50.
2008: Januari, köper vår första Terrier Brasileiro.
Juni: Köper in fler avelshundar.
Augusti: Kenneln registreras.
Oktober: Besöker min första hundutställning någonsin!!!: 2*Cert, 2*CACIB, BIR, BIM och 2 SUCH, 1 NORUCH, 1 INTUCH

2009:
Januari, Första TB valpkullen i Sverige föds här.
Jag fyllde 40.
Magnus fyllde 18.
2010: 3 valpkullar har redan föds.
Köpte Undra Tabac från Gerth Ove Karlsson.
Annika är färdigutbildad inköpare.
Magnus tar studenten.

Självklart har det hänt MASSOR med andra både sorgliga och roliga saker som man minns, men jag väljer att delge de här hållpunkterna och behåller resten privat.
Nu hoppas jag på att regnet ska ge med sig för dagen ska fortsätta med elever, hundträning, hund & hästtvätt, kloklippning, packning inför helgen, fotbollsträning m.m, m.m. Och så självklart makens önskade bröllopsmiddag: Ärtsoppa och pannkaka ;o/
Ha det så bra allihop // Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar