söndag 13 juni 2010

Så har jag gjort det igen....

...... "lyckats" fått 1:or på utställning alltså.
Gårdagens resultat i Vännäs blev släta ettor på Kaakao & Clarao, Garantia fick 1:a med HP. Tråkigt, tråkigt, men det är domaren som dömer så det är bara att gilla läget.
Fast helt och fullt gillar jag det ändå inte, domaren hade en helt annan uppfattning om rasen än vad både andra domare och jag har.
Exempelvis så tyckte han att Clarao hade för grov benstomme!!!! Vilken jäkla tur att jag inte hade med mig Espantoso (som förövrigt tagit 3 CERT på 3 utställningar, samt 1 CACIB ) eller Dourado (EECH, INTUCH) som båda är MYCKET grövre.
Nästa stjärn kommentar ang. Clarao var: Korrekt svanslängd !!!??? Men snälla herr domare, rasen föds med alla svanslängder!!!!!! Clarao har för övrigt kort svans - alltså 3/4 längd.
Jag är snäll, tyst och diskuterar inte med domare utan accepterar deras bedömning. Men tålamodet höll på att brista när herr'n i fråga sa åt mig att lägga mindre pengar på hundarnas mat och i stället äta mer själv, då jag är för smal!!!! Och i vilken klass bedömdes jag i då.....?
Anyway så tyckte han att Kaakao var för fet..... började nästan själv fundera om jag visat samma hund i Österbybruk där domarens omdöme var: Top condition.
Själv är jag 1.70 lång och väger 59 kg - rätt så normal med andra ord....

Oj vad jag gnäller.... har man gett sig in i en bedömningsgren får man snällt bedömningen tåla och det gör jag faktiskt trots min klagovisa här ovan. MEN jag tycker det är tråkigt när domaren inte är upplyst om rasstandarden och det bevisligen blir rena sakfel i bedömningen.

För övrigt så var det en trevlig om än stormig dag, det flög omkring oräkneliga domar och utställningstält på områden..... men regnet höll sig i alla fall borta.
Domaromdömena skriver jag in i resp. hunds galleri inom kort.

Ha en bra dag, nu ska jag ut och ta hand om elever. // Madde

3 kommentarer:

  1. Åja, ganska smal har du väl alltid varit :-). Min domare (här i Belgien) igår var mest intresserad av om jag var norska eftersom han talade norska. Colette fick sin första CAC i alla fall och blev bästa tik. Vad är CAC på svenska?
    Kram
    L

    SvaraRadera
  2. Usch, om jag var du skulle jag anmäla domaren till nån sorts etisk kommitté. Han tycks ha varit mer koncentrerad på mattarna än hundarna. Ännu ett skäl att inte hålla på med utställning - fast jag förstår att det är av nöden tvunget för dig som uppfödare (och säkert kul också när man får kunniga och relevanta kommentarer om sina fyrbenta).

    SvaraRadera
  3. Hej, jag har också en rätt ovanlig ras, men jag har faktiskt börjat säga till om domaren gör riktiga tavlor! Bla i Norrköping i juni tänkte domaren slänga ut min valp utan någonting eftersom han hade saxbett (domaren trodde rasen skulle ha stort underbett). Då sa jag till!

    SvaraRadera