måndag 19 april 2010

Hera har valpat

23 Februari

Hera valpade i Fredags kväll - 19 Februari.
Det blev 8 valpar, 4 hanar och 4 tikar, alla svarta, med varierande svanslängd.
Det är pigga, starka små krabater som alla började dia omgående. Jag förundras och imponeras varje gång över denna livsgnista och förmåga att ta sig fram trots att de både är blinda och döva.
Samtidigt känner jag stor tacksamhet över att allt gått bra även denna gång, både valpningen och att alla valpar är friska och livskraftiga.
Inser att jag är lyckligt lottad som har möjlighet att leva det liv jag gör, en härlig känsla som ibland försvinner i alla vardagsbestyr.
Bilder på valparna kommer fortlöpande att läggas in på deras gallerisida: Hera - Clarao B-kull.
Jag har valt att ha samma begynnelse bokstav på alla kullarna under året. Detta innebär att alla valpar som föds 2010 kommer att heta något på B. Sedan har jag olika namnteman på tikarna istället. Heras valpar har gudar och gudinnenamn, men det är inga bestämda till denna kull än. Någon som har förslag? Det finns inte så mycket att välja på, som dessutom är lätta att uttala.

Daims mage växer för var dag som går, hon har mått lite illa och är tröttare än vanligt, så dräktig är hon. Om allt går bra så väntas valpar från henne inom 5 veckor, sen är det fullt både uppe och nere.

Utställningsplaneringen har legat på is, då det varit en hektisk period nu. Men till alla Ni valpägare som mailat era funderingar om utställningar vill jag ge ett råd. Börja med utomhusutställningar, då det kan bli lite mycket för en ung hund inomhus första gången. Det är viktigt att utställningen blir en positiv upplevelse, annars får man lätt en hund som tycker att situationen är jobbig och blir "låg" på utställningar.
Kom också ihåg att på utställningsplatsen är du den enda du kan lita på och som hunden kan lita på. Ta aldrig för givet att andra visar hänsyn till dig och din hund. Med det menar jag inte att man ska tro att alla är fräcka människor - inte alls! Men om du har i åtanke att du är den som hela tiden måste se till att din hund får en trevlig upplevelse och inte skräms av andra hundar etc, så skapar du bästa möjliga förutsättningar att lyckas få en hund som gärna och med säker attityd visar upp sig.
Skynda långsamt och du når målet!
Sedan är Ni självklart välkomna hit och få tips och råd - ring om tid!

Ha det så bra i kylan så länge (-33 grader här idag). Så ska jag försöka uppdatera bilder på valpana fortlöpande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar