måndag 19 april 2010

Valparnarapport, Daim högdräktig & Ulla är parad

13 Mars

Halloj igen i det härliga vårvädret. Här känns det som April, med strålande sol, vårvindar friska..... blandat med snöbus och jag vet inte vad. Vädergudarna är inte riktigt eniga känns det som. Men visst är det väl skönt med bar asfalt och solsken... energin återvänder i ett huj och inspirationen flödar. Tur är väl det, för extra energi är verkligen något som varit en bristvara under den kalla vintern. Iallafall hos mig.
Valparna växer och mår prima, det tar nu sig fram på rätt stadiga ben efter att ha varit trevande, darriga och tippandes till både höger och vänster, allt under högljudda protester. Men skam den som ger sig.... önskar att jag hade hälften av deras djävlaranamma, vad mycket som skulle bli gjort då. De bor fortfarande uppe i sovrummet, men ska få flytta ner till stora världen nästa helg.
Hera är en fantastisk mor och har mjölk i överflöd, så valparna är som riktiga små bollar, men som Ni ser på bilden ovan, så blir det lite trångt vid matbaren i bland.
Jag har nu lagt ut deras namn och dess betydelse i valpgalleriet Hera Clarao B-kull, har dessutom lagt ut några fler valpbilder där.

Daim växer om magen för var dag, just nu är hennes proportioner huvud, hals, kropp ungefär som om man satt en tändsticka på en apelsin, undrar just hur många små busar hon bär på den lilla fröken. Hon mår mycket bra och jag väntar med spänning på hennes valpning. Bilderna som jag utlovat lyser fortfarande med sin frånvaro, men jag ska försöka ta mig i kragen och knäppa lite kort innan hon valpar.

Ulla har nu löpt och är parad med Kalle igen. Resorberar hon även denna gång är det bara att acceptera att hon inte blir någon avelstik. Men med veterinärens samtycke är hon nu parad en 3:e gång, eftersom hon mår mycket bra, är i fin kondition och proverna som är tagna inte påvisat några fel. Nu är det lugn och ro som gäller för henne i 9 veckor, samt inga störningar av rutiner. Jag håller tummarna och hoppas på det bästa, men förhoppningarna är väl egentligen rätt svaga.

Har dessutom börjat planera lite för kommande utställningar, men mer om det senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar