måndag 19 april 2010

Presentation av Brashill Garantia & Valpnytt

1 Mars

En kort presentation av vår nya tik Brashill Garantia är väl på sin plats.
Tia som hon kallas är en 10 månaders tik som kommer från Tia Jauhonen - Kennel Brashill i Finland. Alltså från samma kennel som Affe.
Tia och Affe har samma mamma Jyvämäen Xtra Quick, ett passande namn, då Tia är ett riktigt litet kvicksilver. På pappans sida har hon Ikioma Yö- Juttu som farfar (pappa till Daim) och därigenom Jyvämäen Walio som farfarsfar, vilken är Heras pappa. Nu ska jag inte trötta ut er med stamtavlor, utan det kan ni titta på under respektive hund om ni är intresserade.

Tia är en mycket social och trevlig tik, det är full fart och mycket energi ute, men en riktig liten mystjej som gärna ligger i knät totalt avslappnad inne. Det ska bli spännande att se hur hon utvecklas, då hon har en mycket bra härstamning och ett kanon temprament. Jag kommer att ta henne till några utställningar i sommar, men som sagt är de planerna inte klara än.


Heras valpar växer så det knakar och börjar likna små bollar nu. Hon är en mycket duktig mamma och en riktig mjölkmaskin. De har inte fått ögon eller hörsel än, men jag kommer med fler bilder och information så fort det händer något nytt.
Just nu är det en lugn period i valphagen, de äter, sover och tycker till en hel del om något inte är som de vill. Hera tar hand om allt, så det enda jag måste göra är att serva henne och snusa på valparna. Jag NJUUUTER i fulla drag.

Daim blir större och större för varje dag som går, hon mår bra och ligger gärna i TV soffan och sover. Ett privelegium som en högdräktig tik får ha. Jag ska knäppa några kort på henne och lägga ut här på hemsidan.

Med alla andra hundar är det också bara bra, kylan har gett med sig något, så nu kan de vara ute mer, något som uppskattas av både dem och mig. Nu är det dessutom hög tid att plocka fram trimbordet och träna för kommande utställningar, så ett par månader framåt kommer man att lukta Mamma Scans köttbullar lång väg Wink Till nästa gång..... njut av snön...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar